неделя, 4 ноември 2007 г.

Цената на 1 глас


Идея за тази статия ми даде публикацията на Петър Ганев ГЛАСОВЕТЕ СТРУВАТ СКЪПО
Политиката се оказа най-доходния бизнес в България.От години се говори за купуване и продаване на гласове, но такова нещо както при последните местни избори не е имало. Явно гласа на избирателя вече се превръща в стока и като всяка стока трябва да и се определи някаква цена.
Да пробваме...
Класическото и най- разпространеното в икономическата наука понятие за цена е, че тя е паричен израз на стойността на стоката.Предлагания от Петър Ганев метод за определяне стойността на стоката глас е че тя е част от общинския бюджет, който всеки действителен глас дава право за разпределяне.Тъй като общинския бюджет е бъдеща величина използваме данните от предходния период:
Примерно бюджет на Варна
2007г. 193 000 000 лв.
2006г. 129 000 000 лв.
2005г. 106 000 000 лв.
2004г. 75 000 000 лв.
-----------------------------
Общо 503 000 000 лв.
За 96 970 действителни гласа това прави по 5 187 лв. на глас.
Ганев от своя страна е изчислил за
София 6 475 лв.
Пловдив 7 223 лв.
Бургас 4 330 лв.
Русе 5 164 лв.
До тук добре. Числата са от един порядък.
Обаче имам няколко забележки:
1.
Изчисленията са за периода 2004-2007. А за 2008-2011 г.? Нали гласуваме за бъдещия период?Примерно от 2004 до 2007 г. бюджета на Варна се е удвоил спрямо 2004 г.Предвиждането е че до 2011 г. бюджета ще се удвои още веднъж.Т.е. общо за Варна ще се получи грубо 1 000 000 000 лв. и за 9 6970 действителни гласа това прави грубо по 10 000 лв. на глас.
2.
Според посланика на САЩ , Байърли, който от своя страна цитира Центърът за изследване на демокрацията , обществени загуби поради корупция при обществените поръчки, достигат 20-25% от целия бюджет за обществени поръчки.
20% на 10 000 са 2 000 лв. и това грубо е прихода на гласокупувача от бюджета за обществени поръчки. (Тука приемаме че обществените загуби от останалата част на бюджета е със същия процент.)
3.
Не се отчита прихода на гласокупувача от т.н. "заменки" и от продажбите на общинска собственост. Т.е. след края на мандата към общия приход трябва да се прибави и разликата от пазарната стойност на продадените или заменени общински имоти. Отчитането на тази разлика е трудно, но не и невъзможно.Особено след като излезе т.н.
Засега само в София, но да се надяваме скоро да излезе и за другите общини.
На страницата
http://www.bulnao.government.bg/index.php?p=80 са представени докладите от одитната дейност на сметната палата. Ще цитирам само 1 изречение от доклада за Варна: "От проверените 44 сделки само в три е постигната равностойна замяна"
4.
Не отчитат и други добюджетни злоупотреби (гласокупувачески приходи) с овластеното положение. Примерно това може да са глоби които гласокупувачът би трябвало да плати ако не е във властта, начисляване на по-малки общински данъци, злоупотреба с информация, привилегии и прочие......
Общо оценявам прихода за гласоподавателя на 3 000 лв. от глас.Нека 1/3 да е за гласопродавача. Така цената на 1 глас грубо става 1 000 лв.Пазарната цена обаче е максимум 100 лв.
Евтино се продавате гласопродаватели, евтино! ;)

1 коментар:

Анонимен каза...

Това че човек си продава гласа за 100-200 лева означава, че този човек не очаква да загуби нещо от продажбата на своя глас. Т.е. според този гласоподавател който и да спечели изборите неговото благосъстояние няма да се промени.

Различно би било, ако имаше избор - 200 лева кеш и нищо повече или 0 лева кеш, но 3000 лева публични услуги през следващите 3 години /канализация, водоснабдяване, пътища, образование и пр/. Явно много хора не виждат такъв избор.

Понеже не виждат алтернатива и смятат, че гласът им нищо не струва, то 100-200 лева заплащане е цена, която си заслужава. Следователно проблемът е, че алтернативата на 100 лева печалба от глас е нула лева печалба от глас, а не 1000 или 3000. Поне така си мислят част от гражданите.